Výzkumná zpráva o alternativním řešení sporů (ADR) a využití digitálních nástrojů ve střední Evropě a na Ukrajině

Centrum pro vysokoškolská studia (CSVŠ) se podílelo na mezinárodním projektu DIGARD V4U, který se zaměřil na porovnání alternativního řešení sporů (ADR) v zemích Visegrádské čtyřky (Česko, Maďarsko, Polsko, Slovensko) a na Ukrajině. Projekt byl spolufinancován vládami těchto zemí prostřednictvím Visegradských grantů od Mezinárodního visegradského fondu. Výzkumná zpráva, která byla v rámci projektu publikována, detailně analyzuje aktuální stav a bariéry pro využívání digitálních nástrojů v této oblasti.

Klíčové poznatky z výzkumu:

  • Vymezení ADR a legislativní rámec: ADR je obecně chápáno jako soubor mimosoudních metod řešení sporů s pomocí nestranného orgánu. Mezi hlavní formy patří mediace (dobrovolný, důvěrný proces, ve kterém mediátor pomáhá stranám dosáhnout dohody) a arbitráž (formálnější metoda, kde rozhodčí vydává závazné rozhodnutí). V České republice je mediace upravena zákonem č. 202/2012 Sb., o mediaci.

    Bariéry pro digitalizaci ADR: Zpráva identifikuje několik hlavních překážek, které brání rozvoji digitálních nástrojů v ADR. Mezi ty nejdůležitější patří:

         – Technologická infrastruktura a digitální gramotnost: V některých regionech je stále nedostatečná kvalita internetového připojení a účastníkům i praktikům chybí potřebné digitální dovednosti.
         – Ochrana dat a bezpečnost: Zajištění kybernetické bezpečnosti a ochrany osobních údajů je klíčové, protože nedostatečná ochrana může narušit důvěru účastníků v proces ADR.
         – Právní a regulační rámec: Aplikace stávajících právních předpisů na digitální nástroje v ADR může být složitá a nejednoznačná, což vede k právní nejistotě.
       – Preference osobního kontaktu: Mnoho respondentů stále upřednostňuje osobní setkání, protože věří, že fyzická přítomnost lépe podporuje empatii a emoční spojení.

    Využití digitálních nástrojů v praxi: Průzkum ukázal, že nejčastěji se digitální nástroje v ADR využívají pro komunikaci, jako jsou platformy Zoom, Teams, WhatsApp, a pro vedení dokumentace a vzdělávání. Nástroje pro elektronický podpis (např. DocuSign) jsou také běžně používány.

    Zájem o rozvoj kompetencí: Respondenti projevili velký zájem o rozvoj digitálních dovedností. Mezi nejčastěji uváděné oblasti patří správa a ochrana dat, integrace digitálního obsahu, a kolaborace pomocí digitálních technologií.

Zpráva je cenným zdrojem informací pro odborníky na ADR, studenty, pedagogy a tvůrce politik. Její závěry přispějí k vytvoření online kurzu zaměřeného na digitální inovace v ADR a pomohou identifikovat oblasti, kde je potřeba dalšího vývoje a vzdělávání. Můžete si jí přečíst zde.

Kontakt

Centrum pro studium vysokého školství, v.v.i.

Jankovcova 933/63
170 00 Praha 7 – Holešovice

Tel.: 739 203 723
E-mail: csvs@csvs.cz

Mapa